succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal

Online bloemverkoop van De Duinroos

Dit verhaal gaat over ondernemer Bas de Groot. Hij heeft een duidelijke visie voor de groei en modernisering van zijn bloemenbedrijf. Hiervoor is Bas naast zijn fysieke bloemenwinkel ook online bloemen gaan verkopen. Met mijn hulp heeft hij deze visie omgezet in realiteit. Dit heeft geresulteerd in een enorme omzetstijging.

Ook jouw bedrijf kan profiteren van deze aanpak. Ik geef je graag wat meer uitleg, zodat je begrijpt hoe dat in zijn werk gaat.

Om het succes van Bas te begrijpen, denk ik dat het goed is als je wat meer weet over de bloemenbranche en de kansen die Bas daarin gezien heeft.

succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal

Over de bloemenbranche

De bloemenbranche bevindt zich vooral offline, oftewel: in fysieke winkels. Als zo’n ondernemer iets met internet doet, dan is dat vooral promotie via Instagram, wat hij gebruikt om mensen naar zijn winkel te trekken. Naast deze lokale ondernemers zijn er een paar landelijke platformen die online bloemen verkopen.

Bas over de bloemenbranche:

‘Er is veel potentie in online bloemverkoop, ook omdat bloemisten vaak wat oudere ondernemers zijn, die weinig affectie met online hebben.‘

Bas de Groot

Nu je weet wat de bloemenbranche inhoudt, vertel ik je graag meer over Bas zelf en zijn bedrijf De Duinroos.

Over Bas en De Duinroos

Bas is al op zijn 14e begonnen in een bloemenkraam op de markt, die hij later overgenomen heeft: Bas Bloem. De volgende stap is de overname van De Duinroos, een lokale bloemenwinkel in Beverwijk. Na de overname heeft hij de winkel grondig verbouwd, waarbij hij ruimte heeft gemaakt om naast bloemen ook zijden bloemen en interieuraccessoires te verkopen. Daarnaast verzorgt hij bloemen voor grote events van bekende merken, wat hij te danken heeft aan zijn initiatief om samen te gaan werken met influencer Anna Nooshin. Voor de online verkoop van bloemen is Bas aangesloten bij Fleurop

Centraal in de online verkoop van bloemen bij De Duinroos staat dus Fleurop. Dat werkt zo:

Het systeem van Fleurop biedt bloemisten een platform om bloemen online te verkopen. Elke aangesloten bloemist krijgt een eigen omgeving binnen Fleurop, vergelijkbaar met een kleine webshop. Klanten kunnen bloemen vervolgens door heel Nederland laten bezorgen.

Bestelt een klant bijvoorbeeld via een winkel in Amsterdam, maar wil hij het in Maastricht laten bezorgen, dan stuurt de bloemist uit Amsterdam de order door naar de lokale bloemist in Maastricht. Hoewel de bloemist uit Amsterdam de bloemen dus niet zelf aflevert, krijgt hij een percentage van de bestelwaarde.

Bas over Fleurop:

‘Ik vind Fleurop een prachtig bedrijf, daarom zit ik ook in het bestuur van de ledenvergadering van de aangesloten ondernemers. Maar de standaard webshop is niet meer van deze tijd. Het is voor klanten niet aantrekkelijk genoeg en dat zie je terug in het aantal bestellingen.’

succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal

Het is ook mogelijk het Fleurop-systeem te koppelen aan een andere webshop. Bas zag hier snel de potentie in en wilde een aantrekkelijke webshop voor klanten, gekoppeld aan het Fleurop-systeem.

De vraag van Bas aan mij:

‘Stéfanie, ik wil het complete aanbod van Fleurop in mijn eigen, mooie Shopify webshop. Bovendien wil ik dat er veel bezoekers naar mijn webshop komen.’

Om dit mogelijk te maken heb ik een aantal stappen doorlopen, zoals ik dat voor elk type bedrijf kan doen. Ik vertel je graag meer over dat proces. Ik zal proberen het niet te technisch te maken.

🚀 Het proces

STAP 1

De eerste stap was het maken van een koppeling tussen het platform van Fleurop en ons eigen platform. Zo'n koppeling heet een API. Fleurop heeft deze API ontwikkeld en ter beschikking gesteld aan iedereen die hiermee een eigen webshop wil ontwikkelen. Tijdens de integratie kwamen we erachter dat deze API eigenlijk niet helemaal af was. Daarom moesten we allerlei omwegen bedenken om het toch te laten werken.

STAP 2

Bas had al een webshop, gebaseerd op het platform Shopify, waarmee hij o.a. vazen verkocht. De volgende stap was om deze shop door te ontwikkelen specifiek ingericht op de verkoop van boeketten. Zo hebben we bijvoorbeeld productpagina's ontwikkeld voor specifieke producten, zoals boeketten en rouwboeketten.

STAP 3

Toen de basis gelegd was heb ik een marketingstrategie uiteengezet om de online zichtbaarheid en het verkeer naar de webshop te vergroten. Hiervoor hebben we zowel betaalde advertenties als SEO-optimalisatie gebruikt, zodat de webshop bovenaan in Google getoond wordt als mensen online naar bloemen zoeken..

STAP 4

De combinatie van SEO en betaalde advertenties bleek bijzonder effectief. De SEO-strategie is vooral effectief op de lange termijn, terwijl de betaalde advertenties snel resultaat gaven.

STAP 5

We blijven dit proces continu optimaliseren, zowel in de shop zelf als op het gebied van marketing, om steeds betere resultaten te behalen.

Bas over de rol van Stéfanie:

‘Stéfanie heeft niet alleen verstand van zaken, ze is ook een uitstekende projectmanager. Ze heeft diverse experts samengebracht en overziet het hele proces.’

🚀
Deze aanpak heeft geleid tot een waanzinnige omzetstijging van 570 binnen een jaar.

Bas over het resultaat:

‘Hier staat natuurlijk ook een aanzienlijke investering tegenover. Zoveel dat ik me gaandeweg wel eens afgevraagd heb of we niet moesten stoppen. Maar we hebben doorgezet en inmiddels draaien we break even. En nu de basis er staat nemen de kosten af, terwijl het aantal bestellingen rap omhoog gaat.

De Duinroos website

Een fantastisch resultaat, maar vooral ook een hele leuke samenwerking met een echte ondernemer.

Bas over deze samenwerking:

‘Ik heb Stéfanie leren kennen toen ze nog bij een agency werkte en ik heb haar aangemoedigd voor zichzelf te beginnen. Vanaf het eerste moment had ik een goeie klik met haar, het was meteen lachen, gieren, brullen. Ik heb eigenlijk mijn hele online succes aan haar te danken. Ze heeft enorm veel kennis en ze heeft alle belangrijke elementen samen laten komen.’

Over mijn samenwerking met Bas:

‘Bas weet heel goed wat hij wil. Bas zit ook altijd vol ideeën. Hij heeft me vanaf dag één betrokken bij zijn online proces. En als we samen zitten is het altijd lachen, gieren, brullen. Voor je het weet komen er ook weer hele toffe nieuwe ideeën op tafel en zo blijft dat doorgaan.’

Bas en Stefanie
Bas de Groot

Interesse om samen te werken?

Ben je klaar om online te groeien en je doelen te bereiken? Laten we samen kijken naar de beste aanpak!

neem contact met ons op