succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal

Een nieuwe marketing­strategie én webshop voor Shades by Eric Kuster

Dit verhaal gaat over Shades by Eric Kuster. Een webshop van drie inspirerende ondernemers. Wat begon als een marketingstrategie transformeerde naar het bouwen van een hele nieuwe webshop in Shopify.

Door kansen voor e-mailmarketing en upsell te verzilveren en zelfs de overstap naar Shopify Plus te maken, is de omzet niet alleen flink gegroeid, maar ook toekomstbestendig geworden.

Ik vertel je graag meer over mijn aanpak, zodat je begrijpt welke impact ik ook voor jouw bedrijf kan maken.

succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal
succesverhaal

Shades by Eric Kuster

Shades by Eric Kuster is een merk dat verf en vloeren verkoopt. Het maakt gebruik van de naam van interieurontwerper Eric Kuster, die bekend staat om zijn stijl “Metropolitan Luxury.” De drie eigenaren kenden Eric Kuster persoonlijk en vroegen toestemming om een verflijn op te zetten, in eerste instantie met 80 producten en 20 kleuren, alleen online te koop.

Eric Kuster

De eerste opdracht

Deze webshop voldeed echter niet aan hun verwachtingen. De eigenaren zagen het groeipotentieel, maar de webshop (gebaseerd op WooCommerce) was traag en verouderd, en de marketing was niet optimaal.

Ons doel was om Shades het meest innovatieve verfmerk te laten worden. Mijn verantwoordelijkheid lag bij de groeistrategie, specifiek bij het optimaliseren van marketing en het bouwen van e-mailflows. De klant zelf was verantwoordelijk voor het aanleveren van copy, content, het onderhoud van social media, en klantcontact. Zo zijn we van start gegaan.

Mijn aanpak

Voor grotere marketingopdrachten begin ik altijd met een audit, een uitgebreide analyse van alle kanalen die worden ingezet. Ik kijk hoe de website eruitziet, hoe gebruiksvriendelijk die is en hoe hij presteert op het gebied van organisch bereik. Ik bekijk ook de prestaties van advertenties en geef ze een breed overzicht van hoe het ervoor staat.

Hiervoor heb ik een uitgebreide growth marketingstrategie geïmplementeerd. Zo heb ik bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de AAARRR-funnel (ook wel de Pirate Funnel genoemd) om alle stappen van het klanttraject te analyseren: van bewustwording (awareness) tot inkomsten (revenue).

Nu je begrijpt hoe ik voor dit soort opdrachten te werk ga, deel ik graag mijn inzichten met je:

🚀 Het proces

01.

Er werden voldoende producten toegevoegd aan de winkelwagen en er was groei zichtbaar. Er werd echter erg veel in betaalde advertenties geïnvesteerd en dat drukte zwaar op de kosten. De eerste stap was dan ook creëren van een betere verhouding tussen betaald verkeer en organisch.

02.

Ik vond e-mailmarketing daar een geschikt kanaal voor. E-mail stond centraal in mijn strategie, aangezien ze al een groot e-mailbestand hadden dat nog niet voldoende benut werd.

03.

Er waren mooie haakjes om aankopen te stimuleren. Ze hadden bijvoorbeeld een gratis 'colorguide' die je kon downloaden. Een andere interessante kans was het opvolgen van sample aankopen. Je kon voor een klein bedrag een flyer of een kleurkaart bestellen

04.

Op SEO-gebied was er veel te winnen, terwijl SEA al goed werd ingezet, maar nog verder verbeterd kon worden. Daarnaast wilden we meer inzetten op upselling en een retargeting-campagne draaien.

05.

Ook wilde ik mensen meer laten kopen door slimme aanpassingen in het checkout-proces door te voeren. In eerste instantie was het plan om dit in WooCommerce te optimaliseren.

06.

Alles met het doel om mensen te inspireren en uiteindelijk te activeren om verf te kopen.

🚀
En ik had nog een belangrijk inzicht:

Ik kwam erachter dat de marketing op zich redelijk functioneerde, maar dat vooral de webshop een probleem vormde. De gebruiksvriendelijkheid was niet optimaal, en daar moest wat aan veranderen.

De tweede opdracht

Het werd duidelijk dat de webshop veel verouderde elementen had, dus heb ik voorgesteld om een volledig nieuw ontwerp te maken. En om over te stappen naar Shopify, omdat Shopify de toekomst is voor e-commerce. Dit was de tweede opdracht.

Om dit mogelijk te maken heb ik nauw samengewerkt met een UX-designer en een developer uit mijn eigen netwerk. We zijn gestart met een simpele versie van het nieuwe ontwerp, terwijl we op de achtergrond doorwerkten aan de verdere ontwikkeling. Het doel was om zo snel mogelijk live te gaan met Shopify. Vervolgens zijn we het ontwerp steeds verder gaan verbeteren en hebben we steeds meer maatwerk toegevoegd. Zo’n maatwerkdesign heeft veel meer uitstraling dan een standaard thema-webshop. Het was belangrijk voor hen dat hun shop niet op die van andere webshops leek, vooral omdat ze high-end producten verkopen.

En: we gingen het aantal producten terugbrengen. Waarom dat nodig was? Dat zit zo:

Inleven in de klant

Een van de elementen die we zelf ontwikkeld hebben zijn de productpagina’s. We hebben onszelf vragen gesteld als: Wat is belangrijk als een klant verf gaat kopen? Wat moet diegene allemaal zien? Waar moet ze uit kunnen kiezen? Wat is een logische flow? Maar ook: Hoe bestellen ze verf? Wat zijn hun voorkeuren? Kopen ze liever een kleurenkaart of een potje sampleverf?

We hebben er toen voor gekozen om de kleur centraal te zetten in plaats van het product. Daarna konden ze kiezen voor het type verf: muurverf, lak, of primer. Elk product was beschikbaar in vier uitvoeringen. Voorheen waren dit vier losse producten, maar nu brachten we dat samen op één productpagina. Dit was een gamechanger.

Een ander belangrijk punt is de hoeveelheid verf. Hoeveel heb ik nodig? Dat is voor veel mensen onduidelijk. Stel, je hebt 50 vierkante meter om te schilderen, dan moet je zelf uitrekenen hoeveel één blik verf dekt, en dat is best vervelend. Daarom bedachten we dat er een calculator moest komen. Het idee was dat je alleen maar de oppervlakte hoeft in te vullen, en dan rekent het systeem automatisch uit hoeveel verf je nodig hebt, bijvoorbeeld zes blikken van een liter of één blik van vier liter en één van twee. Het Shopify-systeem moest dan snappen dat het logischer is om één pot van vier en één van twee te gebruiken, in plaats van zes losse potten van een liter. Dit moet vervolgens direct in de winkelmand toegevoegd kunnen worden.

de calculator

Hiervoor heb ik vooral nauw samengewerkt met de UX-designer. Hij is in de huid van de klant gekropen. Zijn werk en dat van mij overlappen veel, dus we zijn samen gaan zitten om te bespreken wat de klant al wist over de markt en hoe we dat konden verbeteren.

E-mailmarketing

En we hebben de klanten zelf om input gevraagd. Wat we bijvoorbeeld deden, was gebruikmaken van Typeform, een tool waar ik graag mee werk. Shades gebruikte Klaviyo voor e-mailmarketing, en Klaviyo en Typeform kunnen aan elkaar worden gekoppeld.

We stuurden een vragenlijst via e-mail, mensen vulden hun antwoorden in via Typeform, en die antwoorden werden als metavelden opgeslagen in Klaviyo. Zo konden we bijvoorbeeld vragen: “Welke ruimte schilder je als eerste?” Op basis van hun antwoorden stuurden we gerichte inspiratie, zoals voor een eetkamer of badkamer. Het werkt dus twee kanten op. Ten eerste krijg je natuurlijk veel meer informatie over de doelgroep van het merk. En ten tweede kun je op basis van die informatie gerichte marketing uitvoeren. 

We hebben veel tijd besteed aan het opzetten van de e-mailflows. Wat is belangrijk in zo’n flow? Wat wil iemand weten nadat ze een kleurkaart hebben besteld? Wanneer komt het aha-moment dat ze de juiste kleur hebben gevonden? Zouden ze persoonlijk advies willen? Op basis van dat soort vragen hebben we de flows opgezet.

Dikke
kans:
UPSELL

Al snel liepen we tegen groeibeperkingen aan. Het was natuurlijk geweldig dat er meer aankopen binnenkwamen, maar dat was niet genoeg: we wilden ook de gemiddelde orderwaarde verhogen. We wilden mensen bewuster maken dat ze niet alleen hun muren in deze kleur konden schilderen, maar dat het ook gaaf is om de deur en plinten in dezelfde kleur mee te schilderen. Dus we wilden lak en primer gaan upsellen.

In de gewone Shopify zijn er wel mogelijkheden voor upselling en cross-selling, maar als je echt geavanceerd te werk wilt gaan, moet je overstappen naar Shopify Plus. Daar hangt wel een prijskaartje aan: 2000 euro per maand. Maar de klant concludeerde dat we de kosten vrij snel terug zouden verdienen.

Het resultaat

We zijn na 1 tot 1,5 maand live gegaan met de eerste versie. De conversie ging direct flink omhoog, wat natuurlijk fantastisch was. Het oude platform had een conversieratio van ongeveer 2%, maar na de lancering in april steeg het resultaat direct.

Ondertussen begon ook de omzet uit Klaviyo, het e-mailmarketingsysteem, significant te stijgen. Dit was interessant, vooral omdat de afhankelijkheid van betaalde kanalen voorheen zo groot was. Nu kwam er steeds meer omzet uit e-mailmarketing, waardoor we konden afschalen op betaalde advertenties. Ze bleven wel aanwezig, maar minder intensief.

Al met al was het project zeer successvol, met:

Shades over onze samenwerking

Stéfanie heeft in 1,5 maand voor ons een high performance Shopify website gebouwd. Ik ben zeer onder de indruk van de snelheid waarin ze dit gedaan heeft en hield altijd voor ogen dat dit praktisch niet mogelijk was. Zeer professioneel, gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te navigeren en uiterst secuur en gedetailleerd gebouwd. Samen met haar team heeft ze naar onze behoeften een prachtige webshop neer gezet die aanvoelt als een app! Als je op zoek bent naar een allround Shopify bouwer en daarnaast full- funnel specialist dan zou ik Stéfanie zeker aanraden!

Over onze samenwerking met Shades:

Het leukste aan deze opdracht was dat het hele traject maatwerk was. Ik kreeg veel vrijheid en de klant vertrouwde op mijn expertise. Het product had een goede product-market fit en ik zag het potentieel, wat het extra leuk maakte om eraan te werken. Daarnaast was ik ook verantwoordelijk voor het hele marketingteam, wat ook heel tof was. Ik kon mensen aansturen, maar omdat ik zelf ook marketing doe, begrijp ik goed waarom dingen nodig zijn en laat ik het aan de experts over om het op de best mogelijke manier uit te voeren. En het resultaat was ook nog eens heel goed.

Philip over Stéfanie:

Hi (zwaai), ik ben Philip en Stéfanie heeft mij gevraagd om dit verhaal op papier te zetten. Ik ben storytelling specialist en ik spreek veel ondernemers. Terwijl ik dit verhaal aan het schrijven was, viel me op hoe bijzonder en diepgaand de werkwijze van Stefanie voor dit bedrijf is. Zou ze dit zelf vertellen, dan klinkt het te borstklopperig. Daarom vertel ik het. Want het is echt heel bijzonder.

Heel plat zou je kunnen zeggen dat Stéfanie een nieuwe webshop gebouwd heeft. Maar wat ze eigenlijk gedaan heeft, is zich heel goed inleven in de doelgroep, om te zorgen dat die een soepele ervaring in de shop heeft. Dat maakt niet alleen de ervaring voor de klant fijner, het komt ook de resultaten ten goede.

Door zich helemaal in te leven in het proces van verf uitkiezen en kopen door de klant, kon ze tot de conclusie komen dat de manier waarop het product aangeboden werd eigenlijk onjuist was. Dat te veranderen, te verbeteren, maakt echt het verschil hier. En dan heeft ze ook nog eens alle relevante kennis, kan ze meerdere disciplines samenbrengen én een team dat dat allemaal doet aansturen.

Maar ik kan je vertellen, het op die manier inleven in de klant, dat kunnen er maar weinig.

Interesse om samen te werken?

Ben je klaar om online te groeien en je doelen te bereiken? Laten we samen kijken naar de beste aanpak!

neem contact met ons op